lauantai 18. tammikuuta 2014

Lauantaai

Joo nyt kerron sit tästä lauantai päivästä :)

Mä heräsin aamulla tasan kello 10. Mun pii lähtee aikasin tallille jotta kerkeen hoitaan mun hoitohevosen.. No kuinkas siinä sitten kävikään:D lähin tallille noin kello 12.15. Mulla alkaa lauantaisin ratsastus tunti kelo 13.

Tallipäivä<3

Kun pääsin tallille, niin tottakai menin heti ensimmäisenä kattoon että kellä mä meen. 
Meidän tallilla on siis aina sellainen jakokansio, jossa lukee esim: Nora-ja hevosen nimi.
Eli sieltä mennään aina katsomaan että kellä menee ja mennään sitten kyseistä hevosta valmistelemaan tunnille. 
Noniin, takaisin asiaan. Menin siis katsomaan sieltä jakokansiosta kellä meen ja menin Carterilla.
Carter kuuluu mun lempiratsuihin. Tykkään tosi paljon siittä hevosesta :) Eikä mikään, ihme koska mun hoitohevonen eli Corde ja Carter ovar sisaruksia vai sisarpuolia, heillä on sama isä, eli Casanova.
Kattoin sitten etä onko Carter tunnilla, tyhmästi seinältä eli että onko suitset/satula paikalla vai poissa. No tottakai ne oli poissa ja olin ihan sillain että okei minun ei tarvitse tänään alkaa varustamaan hevosta. No onneksi kuitenkin menin katsomaan että onhan se hevonen tunnilla.. onneksi menin, siellä se lepuutteli itseänsä tyytyväisenä.. no ei  muutakuin pikainen harjaus ja kavioiden puhdistus ja varusteet niskaan ja kohti maneesia. Hyvin mä kerkesin:) 
Elin niinkuin aikaisemminkin olen maininnut niin tämä lauantain tunti on estetunti. 
Alkuverkka oli paras mahdollinen jota olen hetkeen ratsastanut. Hevonen oli reippaaalla tuulella, eikä tätä tarvinnut ravissa herätellä sen koommin. Mun alkuverkkaan kuuluu ympyröitä, taivutuksia ja voltteja.Tottakai myös se että saan hevosen kuuliaiseksi temponmuutoksilla ja siirtymisillä. 
Laukka työskentelyssä tykkään tosi paljon tempomuutoksista ja ympyröistä. Niillä saan hevosen kuuliaiseksi laukassa vaikka vauhti olisi todella nopeva ja matkaa voittava ja myös jos laukan täytyy olla kootumpaa niin se ei ole kuitenkaan löntystävää vaan ilmavaa. 
Me alettiin hyppään ensin ravissa sellaista verkka ristikkoa, ristikon jälkeen laukan nosto ja suoraa eteen. Tästä saimme tavallaan aasinsillan meidän päivän tehtävään. 

Päivän tehtävä:

Laukassa suora lähestyminen pysty- esteelle. Esteen ylitys ja muutama laukka- askel suoraan, siirtyminen raviin. ravissa voltti, voltin puolessa välissä sijaitsi kaksi kavalettia. Kavalettien ylitys ja voltti loppuun. Tykkäsin ite tositosi paljon tästä tehtävästä. Ja niin tykkäs kyllä Carterkin :D Tunsin oikeen kuinka se odotti meidän vuoroa ja syöksyi laukkaan ku annoin merkin. Ennen tehtävää tekemällä jos missä tunsin kuinka takajalat puski innokkaasti meitä eteenpäin.


Kun tulin tallilta kotiin, niin kävin nopeasti suhkussa, kuivasin hiukset, suoristin hiukset ja meikkasin ja puin, koska lähdimme mun serkun 12 vuotis synttäreille.
Synttäreillä oli mun serkun parheen lisäksi mummi ja vaari ja minä&mun veli ja äti&isä.

lähettiin synttäreiltä vasta joskus kello 21 jälkeen. Ei mulla muuta :)



Yritän lisätä tänne pian kuvia esim hevosista ! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti